Intellect.Org.UA Intellect.Org.UA

e-mail:   пароль:
42.25% статистичних даних люди придумують, не встаючи з-за столу

 Головна >  Економіка >  АПК






РУБРИКА>АПК

Дата останнього оновлення: 16.04.2023


 версія для друку

15.04.2023 16:06
Український незалежний центр політичних досліджень

Застосування адміністративного ресурсу в сільській місцевості під час виборчих кампаній



7 лютого 2005 року відбулося засідання експертної групи з питань застосування адмінресурсу в сільській місцевості під час виборчих кампаній. У роботі взяли участь сільські голови, активісти районних осередків політичних партій, представники селянських громадських організацій, керівники аграрних підприємств, фермери з різних регіонів України (Полтавської, Дніпропетровської, Київської, Житомирської, Львівської, Херсонської, Черкаської областей). Зустріч відбулася в рамках проекту "Як голосують селяни? Забезпечення усвідомленого вибору", що реалізується за підтримки Міжнародного фонду "Відродження". Метою проекту є забезпечення широких кіл громадськості соціологічною, аналітичною та іншою інформацією стосовно рівня прозорості виборчого процесу в сільській місцевості, сприяння усуненню можливих форм тиску на селян під час виборчих кампаній завдяки дослідженню й оприлюдненню шляхів застосування адміністративних важелів впливу на сільських виборців.

Цілі: визначити основні напрямки та технології застосування адміністративного ресурсу в сільській місцевості під час виборчих кампаній (президентської, парламентської), кампаній з проведення референдумів (на всіх етапах); дати визначення поняття "адміністративний ресурс"; з’ясувати специфіку його застосування в сільській місцевості; продемонструвати, чим відрізняються можливості застосування адміністративного ресурсу на селі від можливостей застосування відповідних технологій на рівні міст.

Завдання

Визначити:
- що представляє собою адміністративний ресурс у сільській місцевості і чи має він якісь відмінності від адміністративного ресурсу в містах;
- чи існує конфлікт адміністративних ресурсів у сільській місцевості;
- хто є основними провідниками адміністративного ресурсу в сільській місцевості;
- якими є основні мотивації до застосування адміністративного ресурсу в представників влади, бізнесменів;
- якими є основні причини (фінансові, соціальні, бюджетні, партійні), що уможливлюють застосування адміністративного ресурсу в сільській місцевості;
- яким є рівень знань сільського населення та його уявлення про адміністративний ресурс;
- якою є технологічна мережа застосування адміністративного ресурсу на селі;
- чи існують регіональні особливості щодо застосування адміністративного ресурсу на селі.
- Навести реальні приклади застосування адміністративного ресурсу під час виборчих кампаній.

1. Поняття "адміністративний ресурс". Особливості застосування адміністративного ресурсу на селі порівняно з містом, відмінності застосування адміністративного ресурсу під час парламентської та президентської кампанії

1.1. Під час обговорення того, що представляє собою адміністративний ресурс, учасники зустрічі дійшли висновку, що його застосування є діяльністю, яка продукується владою з метою справляння впливу на вибір громадян під час волевиявлення, а отже, проявом корупції і тиску на виборців:

Я вважаю, що адмінресурс - це організована владою діяльність, направлена на вплив на свідомість людей, що приводить в кінцевому результаті до викривлення справжніх результатів виборів.

1.2. Учасниками було окреслено деякі особливості застосування адміністративного ресурсу в сільській місцевості та специфічний характер його впливу в порівнянні з містом, що отримало відображення в комплексі проявів, зокрема в:
- більшій спрямованості застосовуваного органами влади адміністративного ресурсу на окремі особистості;
- більшій концентрованості впливу адміністративного ресурсу;
- більшій персоніфікованості застосування адміністративного ресурсу.

Наприклад:

Головна відмінність адмінресурсу в сільській місцевості від аналогічного в місті - в тому, що він особистісно спрямований. У місті він більш розсіяний, а тут більш індивідуально, можна сказати, націлений - на жителів. Тобто він більш індивідуалізований і більш концентровано виражений, аніж у містах. Крім того, в селі всі один одного знають. Хто що думає - всі знають. За кого хто голосував - на 90% також усі знають. Тому його легше можна застосувати. Це не просто погрози чи якісь попередження, а вже реалізація того, що задумувалося, проти людини, яка не підкорилася.

...в селі людина як на долоні. Її можна дуже легко обробити і залякати. Які були наслідки? Зразу після першого туру приїхали з Полтави - і давай перевіряти фінансову частину роботи сільської ради разом з ОБЕП. Вже вони підготовлені, поінформовані. Але перетрясли глибоченько сільську раду...

1.3. Водночас учасники відзначали наявність певного комплексу відмінностей між застосуванням адміністративного ресурсу на селі в період парламентських та президентських виборів. Ці відмінності полягають у "рівні концентрації" адміністративного впливу владних інститутів на "реципієнтів".
Зокрема, учасниками вказувалося, що під час президентської кампанії важелі впливу на місцеву владу та суспільство більшою мірою концентруються в одному центрі, тоді як під час парламентських кампаній відбувається певне розпорошення "адміністративних ресурсів". Це, на думку експертів, можна пояснити потенційною можливістю не настільки жорсткого позиціонування виконавчої влади на місцях стосовно своєї прихильності до певних політичних сил та кандидатів, адже партійних "владних проектів", "партій влади" або кандидатів від "партій влади" може виявитися декілька. Також фіксується регіональна специфіка в розподілі політичної "прихильності" місцевого чиновництва. Однак діяльність адміністративного ресурсу під час президентських виборів може бути більш жорстко окреслена в плані підпорядкування, а так само ієрархії його використання виконавчою владою й інститутами представницької влади:

Коли парламентські вибори, є багато партій, можна голосувати за декількох. Наприклад, за блок "За єдину Україну!" чи блок Ющенка, СДПУ(о), БЮТ і т.д. Там інакша справа. Коли президентські вибори - найбільш активно працює кампанія адмінресурсу. Тому що адміністрація Президента має свою вертикаль влади, в якій якщо є єдиний представник від влади, то тут автоматично задіяні всі важелі.

У 1999 році адмінресурс працював зовсім по іншій схемі. Тому що на сьогоднішній день при владі є одні особи. За 10 років правління Кучми, особливо за останні 5, зроблено так, що в структурі чужих людей немає, там усі свої. А в 1999 році президентські вибори були зовсім інші. Якби "канівська четвірка" визначила одного кандидата, результат був би зовсім інший. Тоді не можна було би зробити стільки фальсифікацій. А так вони всі були порізно.

В 2002 році адмінресурс був розсіяний. У кожному мажоритарному окрузі було по кілька кандидатів, яких можна назвати провладними. На кого працювати? Чи на цього низовика, чи на представника облдержадміністрації? Обладміністрація дає вказівку цього підтримувати. Тут приїжджає заступник правління, наприклад "Нафтогаз України", привозить купу грошей - і вони вже не знають, чиї вказівки виконувати... Блок ЗаЄдУ - це було щось ефемерне, малопопулярне, і вони працювали конкретно на мажоритарного кандидата більше, принаймні у нас.

1.4. Учасники наголосили на наявності регіональних особливостей та партійного контексту в застосуванні адміністративного ресурсу. Зокрема йшлося про певні нюанси його використання на Сході і Заході України. Воднораз підкреслювалося, що в разі чіткого позиціонування населення щодо підтримки якогось кандидата застосування владою адміністративного ресурсу не приносить очікуваного нею ефекту, тобто такі важелі впливу не спрацьовують повною мірою:

На селі це дуже легко впроваджувати, якщо тільки немає такої ситуації, як того року була: що Схід в основному голосував за Януковича, а Захід - в основному за Ющенка. Тобто адмінресурс був настільки мінімізований, що на Західній Україні впливати можна було хіба під страхом перед криміналом - і то втікали.

По-перше, в 1999 році всі дільничні комісії формували голова сільради та адміністрації. Там був дуже сильний адміністративний ресурс і дуже малий вплив спостерігачів. У 2002 році, на парламентських виборах, тиск був менший через те, що вони в основному працювали на ЗаЄдУ, вони знали, що популярності немає.

2. Питання "провідників" адміністративного ресурсу

2.1 Учасники виокремили декілька інституцій, через які застосовується адміністративний ресурс під час виборів. З одного боку, це структури виконавчої влади на місцях та органи місцевого самоврядування, представники бюджетної сфери, фермери, керівники аграрних підприємств. Отже, серед органів влади та інститутів місцевого самоврядування потенційними провідниками адміністративного ресурсу є:
- райдержадміністрація та її різноманітні управління;
- сільські і селищні ради;
- сільські голови.

Пряма мова:

Локомотивом усіх цих фальсифікацій виступали районні адміністрації. Вони займалися всім. По категоріях проходили - по пенсіонерах, окремо проводилася робота по працівниках бюджетної сфери, окремо - торгівлі і підприємцях. Якщо десь були невгодні люди, там підключалася податкова, санітарна служба. Це все ми бачили і фактів можна наводити багато.

...дійсно, адмінресурс працював і на виборах 2002 року. Була така ситуація. Від кожного села в районну раду делегувалися по 3 депутати районної ради. Вони зробили так, що ці 3 людини були тільки їхні. Адмінресурс використовувався по всіх напрямках. Якщо взяти райадміністрацію - це дійсно по всіх відділах: освіти, податковий.

Зводиться адмінресурс до сільської ради, все зводиться до сільської ради. Немає значення, якого рівня сільська рада. Районна рада - це виборний орган, там є дуже велика кількість різних партій. Адміністрація відомо однозначно, кого представляє. А сільська рада між двома вогнями - адміністрації і ради. Вона підпорядковується й одному, й другому [органу]. Хоча закон про місцеве самоврядування говорить, що можна бути незалежними, але того не буває.

В нашому селі також адмінресурс застосовувався дуже широко. По-перше, вони заздалегідь дуже готувалися до виборів. Дійсно дивилися, хто де працює. Якщо невгодний сільський голова, то його усували. Яким чином? Наприклад, були вибори. В мене чоловік був попереднім головою. Вони знали, що він на виборах до Верховної Ради працював у штабі "Нашої України", він не потрібен був такий. На виборах проголосували за нього, але подала до суду адміністрація і сказала, що на виборах була агітація. І від імені України в районному суді відмінили рішення. Вже оскаржити не можна, бо іменем України, значить, голова усувається.

2.2. Як це унаочнюється прикладами одного з учасників, провідниками, "слугами" адміністративного ресурсу виступають також і місцеві жителі, які користуються авторитетом серед співгромадян:

Це було на виборах 2002 року. Вибирали людей, які користувались авторитетом серед людей, були на видному місці, такі собі оратори... Вони ходили по селу, в кожну домівку, де є земельні паї. Вони говорили: ми тобі не будемо сіяти, орати, не будемо збирати зерно комбайном, якщо ти не будеш... Якщо ви не послухаєте нашого голову колгоспу і не будете голосувати за Януковича, то не приходьте більше ні по що: ні по машину, ні по труну і т. д.

2.3. Під час виборчої кампанії, за словами учасників, широко залучена до передвиборної агітації на користь кандидата від влади була сільська інтелігенція.
Також називалися співробітники бюджетних установ, які потенційно залежать від районного або селищного керівництва в плані забезпечення фінансування відповідних закладів, де вони працюють, і посад, які вони обіймають:
- сільська інтелігенція (лікарі, вчителі);
- директори шкіл.

...В меншій мірі - на відділ здоров'я, на медиків. В більшій - на освітян. І саме основне - на сільську раду...

Адмінресурс у селі провадився через райдержадміністрацію та її управління, сільські і селищні ради, їх голів. Зрозуміло, через керівників багатьох організацій, хоча це на цих виборах було не так характерно. І через сільську інтелігенцію - лікарів і вчителів. Дуже потужно була задіяна в цих виборах на фальсифікацію сільська інтелігенція.

2.4 Сільська інтелігенція, за словами одного з учасників, була провідником адміністративного ресурсу. Її залучали не тільки до безпосередньої агітації, але й до публічних виступів у місцевих ЗМІ:

Таращанська газета, яка фінансується адміністрацією. Статті розповідали, що директори всіх шкіл цього району і завідуючий райвно за Януковича... І тут же підписи всіх директорів шкіл. А вони всі в районній раді. Люди до кого будуть прислуховуватись? Людина обирає до районної ради таку людину, щоб відстоювала інтереси, і яку всі знають. Директора школи знають, голову колгоспу знають. Тому вибирали в депутати таких людей більше...

2.5 Особлива категорія провідників адміністративного ресурсу на селі - керівництво агрофірм, яке має змогу здійснювати прямий тиск на підлеглих:
- керівники агрофірм (на них, своєю чергою, можуть чинити тиск вищі посадовці);
- фермери.

Пряма мова:

Тепер КСП ледве ворушаться, два живі залишилися в районі, решта - в стані банкрутства. Але з'явилися заможні фермери. Тепер за них взялися. Можна навести конкретний приклад. Команду дали: підкинуть наркотики, патрони. Це реально.

З боку влади - це до сільського голови, до якогось бюджетного працівника, до низових працівників органів влади, до членів їх родин. З боку керівника агрофірми, що, на мою думку, найчастіше використовувалося на цих виборах, - в першу чергу до працівників цих агрофірм. З боку правоохоронних органів - до тих категорій, які можуть їм піддатися.

2.6 Окремо говорилося про роль церкви та релігійних організацій, які ведуть агітацію за того чи іншого кандидата залежно від регіону та конфесійної належності переважної більшості населення (особливо це було характерним для президентської виборчої кампанії 2004 року):

Активну діяльність у тому бере церква. Але церква не веде агітацію. На Західній Україні багато церков. Коли є Українська православна, автокефальна православна, греко-католицька, православна Московського патріархату, то помітно того разу було тільки провладного кандидата.

Наприклад, у православних і греко-католицьких церквах на кожній службі в церкві за здоров'я нагадували - наприклад Юлії, Віктора. Просто імена. Люди вже розуміли, за кого і т. ін. Там зовсім інша мова була, там велася розмова в проповідях, що так і так.

У нас у Дніпропетровській області в основному Московський патріархат, де-не-де - Київський. Московські батюшки чітко працювали на Януковича. В них були випущені календарі з фотографіями Януковича і Сабодана. Ці календарі вони розповсюджували. У проповідях, в побуті вони робили все для того. В місті вони не змогли б такого зробити.

Навіть примушували людей на піст строгий сідати і молитися за Януковича. Сказали, що прийде антихрист до влади.

Це для Сходу України характерно. Полтавщина завжди голосувала опозиційно на всіх рівнях. У будь-якій владі вона глибоко розчарована. Особливої активності не спостерігалося раніше. Зараз там активно утворюються приходи. Священик часто посідає місце того авторитета, до якого прислухаються. Тому не треба й проповіді робити. Просто священик зібрав 10–20 своїх активних прихожан, сказав. Я знаю по нашому селищу, де молодий, 25 років, священик із Львівської області, депутат районної ради, авторитетний, до того ж, я вважаю, нормальний. Він вів надзвичайно активну кампанію за Януковича. Просто надзвичайно. І це дало свої плоди. По райцентру був великий відтік голосів через те, що священик так сказав. До цього часу не можуть зупинитися деякі активні прихожани, до цього часу ходять і говорять, що прийшов антихрист.

2.7. Один з учасників говорив також про роль поштової служби як каналу застосування адміністративного ресурсу та ведення явної агітації:

Особлива роль пошті на селі була відведена. Моя дружина - начальник пошти районної. Зрозуміло, моя дружина не могла агітувати і проводити роботу за Януковича. Але її голова адміністрації ставив на цю посаду. Він поїхав в область, там йому сказали: або ліквідуй взагалі районну пошту, із Дніпропетровська будемо все завозити, або [треба] економіста ставити: якщо не вона, то вже все. Економіст залишається без роботи, вона змушена залишатися. Голова адміністрації попросив, начебто все - і ніби незручно піти наперекір...
У четвер перед першим туром викликали мою дружину на нараду. Замкова вийшла під час наради, потім зайшла - і їм видали гроші. І попередили: буде 3–4 перевірки, не здумайте куди-небудь хоч копійку, це гроші бюджетні. І все вручити. Кожній листоноші по 100 гривень було вручено перед першим туром. Дружина розвозила поночі особисто. Якщо не листоноші, то зав. відділенням, бо не знала, де хто живе. І довозила ці гроші наступного дня до 12-ї години. Був наказ сказати, щоб голосували за Януковича. Чому листоношам? Тому що вони контактують безпосередньо з людьми. В місті вона зайшла, по скриньках розклала і все. В неї контакту особливого немає. А в селі отак.

2.8. В той же час пролунала окрема думка стосовно того, що сільська інтелігенція не завжди відігравала роль провідника "адміністративного ресурсу", в деяких регіонах вона мала змогу орієнтуватися на власні переконання та симпатії.

Пряма мова:

...Мабуть, у мене нетиповий район. Справа в тому, що я у своїй роботі спирався виключно на інтелігенцію, на вчителів шкіл. Абсолютно всі члени комісії від Ющенка мали вищу освіту, 90% з них були вчителями відповідних шкіл, у тому числі директори та заступники директорів шкіл. Тобто ця категорія абсолютно не була задіяна в адмінресурсі. У нас практично всі школи фактично одноголосно прийняли в березні-квітні на своїх зборах рішення про непідтримку.

Таку ситуацію цей же учасник пояснював роботою партійних осередків на рівні району:

Я можу це пояснити наступним чином. Хай мене пробачать представники інших партій, я сам член Української народної партії. У нас маленький сільський район, 18,5 тисячі виборців. І тільки 483 - члени партії, в тому числі кожен п’ятий учитель, у тому числі заступники директорів і директори шкіл. У 2000 році, коли була велика заборгованість перед учителями, нам (і мені в тому числі особисто) вдалося, довівши справу до страйку, за один день цю заборгованість повернути. Як ми дізналися, що є гроші, ми змогли це зробити, - і гроші були повернуті.

3. Форми використання адміністративного ресурсу під час електоральних кампаній на селі

3.1. Виконавча влада та органи місцевого самоврядування використовують адміністративний ресурс на всіх етапах виборчої кампанії в сільській місцевості. Форми його використання такі:
- різноманітні наради на селі, під час яких до села приїжджає місцевий керівник, котрий агітує за "потрібного", "санкціонованого" кандидата;
- наради районного керівництва із сільськими головами, під час яких ведеться агітація за кандидата;
- прямі вказівки сільським головам щодо необхідності ведення агітації за того чи іншого кандидата чи політичну силу з боку виконавчої влади та керівного складу органів місцевого самоврядування;
- організація за допомогою сільських голів зустрічей з "санкціонованими кандидатами", для проведення яких надаються приміщення, транспорт тощо;
- прямі вказівки місцевому сільському бізнесу стосовно того, за кого треба голосувати;
- проведення "нарад" керівників місцевого сільського бізнесу із сільськими працівниками, під час яких ведеться агітація на користь кандидата від влади чи "потрібної" політичної сили;
- організація роботи місцевої влади та органів місцевого самоврядування із "цільовими групами" села (пенсіонерами, бюджетниками, працівниками аграрних підприємств) в контексті агітації за кандидатів від влади.

Наприклад:

...згадувалося про приїзд Януковича в Решетилівку. З Пирятина шість автобусів було направлено туди, групу підтримки. А на зворотному шляху було накрито стіл для цих шести автобусів, для людей. Цей голова адміністрації за кошти свого приватного підприємства накривав стіл, це обійшлося в 10 тисяч гривень.

... сільська інтелігенція [працювала] під час роботи в комісіях і під час агітації. За агітацію за перший раз вони отримали по 400 гривень, за другий - по 300 гривень. Тільки одна людина, агітатор, отримала 700 гривень. Це до виборів. Дуже потужно була задіяна саме інтелігенція, і протистояти цьому було дуже важко.

Адмінресурс застосовувався дійсно до директорів шкіл, до директора заводу, до голів колгоспів... Збирали в районній раді на наради, викликали всіх сільських голів, які потрібні їм. Уже невгодних не кликали. І не тільки. Вони виїжджали на кущову нараду, говорили, як працювати з людьми, як обробляти потрібно людей, говорили, що ось Янукович дав те і те, Янукович підняв пенсію. Про це розповідали голова адміністрації і заступник. Вони дуже обробляли людей. Головне, чим вони обгрунтовували, - що підняли пенсію.

Приїжджають представники влади. Якщо треба когось застрашити, є вразливі люди - бізнесмени, вчителі. Їх також могли вигнати, наробити багато біди. І починають переконувати.

4. Загальні причини застосування адміністративного ресурсу на селі

4.1. Було виокремлено загальні причини, які уможливлювали застосування адміністративного ресурсу в сільській місцевості під час виборчих кампанії 2002 і 2004 років. Основна суть цих проблем лежить у площині корупції в системі органів виконавчої влади на місцях та в органах місцевого самоврядування. Причини можна визначити як соціальні та як системні в плані організації владних відносин:
- значний рівень загальної бідності сільського населення порівняно з міським;
- значний рівень сільського безробіття;
- прямий підкуп сільських голів (корупція);
- залежність органів місцевого самоврядування на селі від вищих інстанцій (районної влади) чи "провладних" політичних сил у формуванні місцевих бюджетів (наприклад під час формування "районних планів" "газифікації", "телефонізації" тощо);
- превалювання в сільській місцевості жителів пенсійного віку, які є залежними від органів соціального захисту;
- слабка поінформованість селян, відсутність доступу до різноманітних джерел інформації, неможливість передплати різних друкованих видань;
- вплив місцевих авторитетних людей (колишніх голів колгоспів);
- залежність працівників сільських шкільних установ, лікарень від районної влади в контексті фінансового забезпечення;
- залежність працівників шкіл від місцевої влади (робота за контрактом);
- залежність місцевого бізнесу від місцевої влади;
- відсутність або слабкість низових партійних осередків;
- безпосередній тиск на виборців під час голосування.

Пряма мова:

Моє село найбільше в районі. Дійсно, бідними людьми дуже легко маніпулювати.

У нас у Криничанському районі говорять, що по всій області (хоча Дніпропетровський район цього не підтверджує) перед другим туром головам сільських рад були видані кольорові телевізори з адміністрації. Один голова відмовився, другий відвіз телевізор у лікарню, а ті похвасталися, що взяли кредит, купили телевізор. Перед третім туром їм сказали: привезіть ці телевізори в сільську раду. З обласного бюджету напряму через казначейство гроші пішли в кожну селищну раду на ці телевізори. За ці телевізори сільська рада проплатила в "АБВ-техніку" міста Дніпропетровська. І ці голови селищних рад ні в сих ні в тих. Ці телевізори в обласному бюджеті були закладені? Ні. Хто понесе відповідальність? Ніхто. З ким я буду боротися?

На сьогоднішній день директор школи працює за контрактом. Якщо адміністрація не укладає з ним контракт, відповідно, ця людина не директор школи.

Є електорат дуже вузький, і кількість партій також дуже зменшилася. Якщо ще зареєстровані районні чи міськрайонні осередки, то на селі дуже рідко. Якщо й зареєстровані, то під вибори - й активності немає. Найбільша активність - через голову сільської ради, школу, залежно від того, якого напрямку або хто керівник відділу освіти. Це пряме відношення має, зразу, заздалегідь вибирається. І навіть просто можна переконатися, чи є адмінресурс. У будь-яких спірних питаннях сільський голова, кожен учитель або кожен директор перед вищестоящою організацією, коли його починають не дуже сильно сварити, то він зразу: поживемо до виборів, подивимось, що ви захочете. В селі все на виду, всі один одного знають, все дуже просто. Менталітет сільського виборця є набагато простішим, багато такого, що можна переговорити.

По-перше, в селі в нас дуже мало робочих місць. І людина, яка працює, тримається за цю роботу зубами. Адмінресурс цей момент використовує на 100%. Іде тиск по всіх напрямах. Ця особливість дуже відрізняє село. Тому що в місті людина може піти і знайти іншу роботу. А тут вона не знайде ніде роботи.

...пенсіонери в селі дуже зав’язані на органах соціального захисту. Скрізь начальники районного управління соціального захисту отримали завдання. В місті пенсіонер інше оточення має. А в селі живе одна бабуся самотня в будинку. До неї ходить тільки соціальний працівник. Цей соціальний працівник на неї має дуже великий вплив. Що він скаже - те й буде. Тому що від нього залежить її благополуччя.

Яка особливість сільської місцевості в тому, що адміністративний ресурс був можливий? Усе-таки сільське населення значно бідніше, ніж міське. З іншого боку, сільське населення менш інформоване. Те, що говорить директор школи або листоноша, для людини закон. Сільське населення бідніше, воно не може передплатити ту пресу, яка існує в місті. Сільське населення живе в інформаційному вакуумі, особливо в глибинці. В місті набагато більше інформації. Вони не можуть передплатити пресу, в них немає "5-го каналу", в них немає супутникових антен. У них були УТ–1, ICTV та "Інтер". Це в кращому випадку. Звідси й результат.

...Дійсно, дуже складно з інформуванням сільського населення. Як вийти із цієї ситуації? Я спеціально привіз цю добірку. Ми з 2002 року, ще з тих виборів, започаткували видання в маленькому сільському районі. Абсолютно без жодної підтримки зверху. Щотижневий "Шишацький кур’єр". Оформили як додаток до обласної газети "Полтавська думка". Тут усі факти [використання] адмінресурсу. Як тільки щось десь з'явилося, негайно йде публікація. Газета безкоштовна, окупається рекламою. Це все можна зробити. Якщо є бажання, можна поділитися досвідом...

Якийсь керівник або приватний бізнесмен - вплив на нього дуже великий. І є такі люди, які стоять і дивляться, коли кидають в урну.

5. Періоди застосування інститутами влади адміністративного ресурсу

5.1. Експертне обговорення продемонструвало, що адміністративний ресурс використовується інститутами влади фактично в усі періоди виборчої кампанії:
- в період збирання підписів за кандидатів чи політичну партію;
- в період ведення агітації за кандидата чи політичну партію;
- в період формування дільничних комісій;
- у день голосування та підрахунку голосів.

Наприклад:

Справа в тому, що дуже короткий термін - три місяці. Адмінресурс має максимальну можливість фальсифікувати. Підключили одразу всю машину в один термін. Дуже великі гроші пішли. Коли є чітка вказівка від адміністрації: в кожній сільській раді включити в члени комісії по 20 чоловік членами від технічних кандидатів Януковича. Була чітка вказівка: якщо Ющенко має три кандидати, їх буде 6 чоловік. Комуністи не мають можливості забезпечити всі дільничні комісії, соціалісти також, а всіх інших і рахувати немає чого.

...сільська інтелігенція [працювала] під час роботи в комісіях і під час агітації. За агітацію за перший раз вони отримали по 400 гривень, за другий - по 300 гривень. Тільки одна людина, агітатор, отримала 700 гривень. Це до виборів. Дуже потужно була задіяна саме інтелігенція, і протистояти цьому було дуже важко.

Щодо формування дільничних комісій. Така практика була по всій Україні, можливо, й до вас зверталися. До кожного сільського голови було направлено телефонограму (я бачив ці телефонограми, підписані головою райдержадміністрації) про те, що він має в такий-то термін дати від 13 кандидатів по 2 чоловіки. У нас був такий нюанс, що райдержадміністрація збирала [представників] від Симоненка. У нас є 15 сільських рад. То 5 сільських голів, отримавши таку телефонограму, звернулися до мене як до керівника штабу Ющенка і говорять: кого б ти хотів бачити у виборчій комісії в селі Б., наприклад. Я їду в те село, і ми формуємо список від Януковича. Кумедно було дивитися на списки виборчих комісій, коли по квоті власне від Януковича був лише один голова комісії.

6. Питання формування громадського контролю за використанням адміністративного ресурсу. Зворотний ефект використання адмінресурсу

6.1. Варто зазначити, що, на думку одного з учасників, адміністративний ресурс під час виборів може бути задіяний будь-якою владою, оскільки наразі не існує чітких механізмів контролю за діями влади з боку ЗМІ, політичних партій, громадських організацій. А ці механізми передбачають формування дієвих осередків політичних партій на районному та селищному рівнях, функціонування реальних громадських організацій, роздержавлення комунальних ЗМІ, створення громадських рад на рівні сіл:

Ще 60 років тому Авраам Лінкольн сказав таку фразу, іншої я просто не придумаю в цій ситуації: для процвітання країни потрібні три речі - приватна власність, чесна конкуренція і вільна преса. До цієї ситуації це так само підходить. Поки люди в селі будуть бідні, доти до них буде застосовуватись адмінресурс.

Поки в нас не буде структуризації політичних і громадських організацій аж до [рівня] села, поки в нас в кожному селі не буде принаймні трьох осередків партій і громадських організацій, які будуть реально контролювати сільського голову, сільську раду, поки в сільській раді не буде фракції хоча б однієї партії, доти ми не можемо говорити про те, що ми поборемо адмінресурс повністю. І поки в нас у кожному районі не буде дійсно вільної преси, а не такої районки, як у нас, де 22 замітки про Януковича в одному номері. Поки не буде вільної преси, яка буде всі ці питання оприлюднювати, з прізвищами, конкретними фактами, поки люди будуть боятися, - до того часу ми будемо приречені мати в тій чи іншій формі адмінресурс. Не допоможуть найкращі закони...

...Я розумію, що поки в Україні не сформується громадянське суспільство і влада не буде контрольована народом, доти будь-яка влада, яка б вона не була золота, буде тією чи іншою мірою це робити. Інтереси влади не завжди збігаються з інтересами народу. Кажуть, що буде залежати від людини.

...якщо підвести підсумок, то ми не зможемо побороти адмінресурс повністю. Нова влада тією чи іншою мірою [його використовуватиме], особливо, як я прогнозую, на Дніпропетровщині. Я знаю цього керівника, він буде у нас - і це буде мінус новій владі. Все буде залежати від підбору першої особи в районі тепер: наскільки це буде моральна, порядна, нормальна людина, наскільки вона буде адекватна ситуації.

6.2. За словами частини учасників, форсоване застосування адміністративного ресурсу давало зворотний ефект, а відтак не принесло тих "дивідендів", які очікували ті, хто його використовував. Однією з причин цього є яскраво виражені протестні настрої, антикорупційна налаштованість населення:

...чим більше застосовує адмінресурс сили, тим більше вона працює проти них. Наприклад, на цих виборах так було. 91,2% проголосували навпаки... Через те, з моєї точки зору, що люди зрозуміли, що розікрали господарство, по району повністю все зубожіло.

Практично в кожному районі зараз з'явився не один, не два, а критична маса людей, які не боялися адмінресурсу, які активно з ним боролись. І як наслідок цього, наступна відмінність: адмінресурс на цих виборах відверто працював проти тих, хто його застосовував. Чим дужче давили, тим більшим був спротив. Особливо коли це оприлюднювати, показувати, що не бояться. Перед 31 жовтня, приблизно 20 жовтня, на Полтавщину з візитом приїжджав Віктор Янукович. Він відвідав три райони: Диканьку, Решетилівку і Котельву. З усіх сусідніх районів [людей] організовано зривали з роботи, везли на зустріч. З мого маленького району 800 чоловік привезли. В мене є телефонограми, які направлялися: під вашу особисту відповідальність, список в адміністрацію, список старшому, звірити, хто приїхав. Якраз ці три райони в першому турі дали більше 50% за Ющенка. Тобто таке ставлення до людей, коли вони приходять на роботу, а їх в автобуси: отут стояти, тут махати... Вони приїжджають назад і розуміють, що вони вже не будуть... Люди усвідомлюють, що з ними [обходяться] як з худобою. А ми їм допомагаємо усвідомити. Я зразу поїхав в один колектив, другий, кажу: що, сподобалося бути бидлом?

Ми були в опозиції, а сьогодні ми станемо адміністраторами районними, обласними і т.д. То як цю проблему вирішити? Наприклад, я в себе в районі без допомоги ініціював громадські ради. При кожній сільській раді є ініціативна група на базі представників від різних політичних партій, а якщо їх немає, то просто порядних людей, які мають авторитет. А коли ця громадська рада буде працювати при конкретній посаді, контролювати і допомагати, ініціювати різні ідеї, як цю проблему вирішити… Без цього народного контролю ми не зможемо нічого зробити.

У нас правлячою партією була Аграрна. Коли став Янукович, у районі й області зразу почалися масові переганяння людей з Аграрної партії в "Регіони". Люди не боялися говорити, підписувати. І от у газовому господарстві за один день понад 100 чоловік написали заяви, що вийшли з Аграрної партії і ввійшли у Партію регіонів. Ми пишемо: отже, лишається привітати чи поспівчувати голові районної організації Партії регіонів з поповненням групою перевертнів зі структур газового господарства.

У 2004 році вже дійсно була сильна противага. Всі порушення, які були навіть при зборі підписів за Януковича, ми виявляли, доводили до людей, щоб не було порушень закону. Якщо села великі, велика кількість інтелігенції, то там була досить гарна ситуація. Але якщо це маленьке село і там є один господар... Результат у нас був по Київській області найвищий. Усе, що могли, ми зробили, щоб дійсно спроби використати адмінресурс не спрацювали.

Що ще наших людей вразило? Вони їздили агітаційними поїздами по району. Там було так: три КамАЗи, стільки-то мікроавтобусів. Ці поїзди так знервували простих людей! Їде через все село така колона, трублять. Вони в маленькі села не їздили. У нас є промисловість, завод - велике село. Вони до цього поїзду підключають міліцію. Чому міліція повинні супроводжувати Януковича? Вони не повинні брати участі в цьому. Але міліція чекає, їде попереду і ззаду. І цей поїзд з'являється, як з неба ангел, на село. Люди настільки злі. Дійсно, немає чим виорати городу, бідність така, а тут приїхали такі красиві дядьки і починають розказувати казки. Адже люди прожили вік. Вони знають, що так не буває. Тобто вони так розізлили людей цими поїздами. Якби вони тільки раз проїхали та й більше не мозолили людям очі... А вони ж катаються і катаються!

Я був свідком такої сцени. Такий поїзд заїжджає в село Порскалівка, там 250 жителів. Зігнав голова сільради тих бабусь. Тут вискакує дівчина і російською мовою починає: "Господа..." Це ж бабусі, дядьки в куфайках... Не треба після того й агітувати.

7. Можливості мінімізації впливу адміністративного ресурсу

7.1 На думку учасників, запобіжниками використання адміністративного ресурсу під час виборів мають стати реальні антикорупційні заходи, фіксація порушень та проведення прозорих судових розглядів фактів порушення законодавства під час виборів у контексті використання службового становища. Виходячи з досвіду попередніх виборчих кампаній, можна стверджувати, що безкарність чиновників, які використовували адміністративні важелі впливу, сприяє зростанню обсягів використання адміністративного ресурсу в подальшому.

7.2. Одним із запобіжників адмінресурсу має також стати спрямована на різні соціальні групи просвітницька кампанія, яка матиме на меті інформування громадянин про їхні законні виборчі права і донесення до чиновників різного рівня інформації про те, що застосування адміністративного ресурсу є кримінальним (адміністративним) злочином. Іншим напрямком є організація та проведення реальних просвітницьких заходів для членів дільничних виборчих комісій.

7.3. Також учасниками наголошувалося на необхідності чіткої фіксації на рівні законодавства положення про те, що присутність представників місцевої виконавчої влади на виборчих дільницях під час голосування є неприпустимою, причому під будь-яким надуманим приводом (окрім, зрозуміло, як у ролі виборця). Тим часом у період голосування фіксувалися випадки присутності місцевих можновладців на дільницях під виглядом... журналістів тощо.

7.4. Іншим блоком заходів з унеможливлення впливу з боку виконавчої влади на процес волевиявлення громадян є розвиток органів місцевого самоврядування:

Потрібно, щоб була відповідальність, аж до того, що й кримінальна. Я думаю, наслідки цих виборів щодо застосування адмінресурсу можуть слугувати прикладом того, що може бути, якщо використовувати адмінресурс. Ті кошти, про які говорили, поверни! За ті телевізори, що видавали, за ті поляни, що накривали, за автобуси, що роздавалися.... Кошти, які головам сільських рад давалися... Це все потрібно повернути в бюджет. А ті люди, які цим займалися, повинні понести відповідальність аж до кримінальної. Не дивлячись на те, що це голова адміністрації був чи голова районної ради.

Щодо ситуації 2002 року. До нас тоді приїжджала група незалежних юристів. Вони приїжджали в комісії, попереджали, щоб не робили порушень. Якщо взяти, що за порушення 2002 року ніхто не відповів...

Але ж дійсно на сьогоднішній день в законі передбачена і кримінальна відповідальність за це. І ці норми закону повинні виконуватися. Це ж не порожні слова, з неба взяті. Це дійсно закон і є відповідні статті Кримінального кодексу. Це повинно спрацьовувати. Якщо дійсно покажуть, що закон працює...

Говорили, що потрібно провести покарання. Дійсно, потрібно, і хтось повинен ініціювати цей процес. Я запитую тут присутніх, які всі проти адмінресурсу: хто скільки подав позовів до суду на порушників закону про вибори?

...Я подав три [позови] з конкретними прізвищами, з конкретними датами, номерами автомобілів і т.д. На районному рівні. То я доб'юся [справедливості] принаймні по одному позову.

Моє бачення проблеми таке. Ми маємо проблеми за 10 років кучмізму - запущений механізм адміністративний. Як цей механізм тепер зламати, переламати? Це дуже важко. По-перше, зміною законів про самоврядування, про вибори. В частинах, наприклад, того, що як представник ЗМІ [на дільниці] знаходиться представник адміністрації. Представник адміністрації, службова особа знаходиться на дільниці, має посвідчення. Потрібно заборонити в законі, щоб він міг перебувати на дільниці. Але ці зміни повинні не зверху йти, а знизу.

Преса повинна бути вільною - четвертою владою. Вона повинна будь-який критичний матеріал публікувати, але не для розправи, а заради того, що є проблема. - і з конкретними пропозиціями, як цю проблему вирішити.

На мій погляд, на наступних виборах було б добре, якби з усіма членами комісії проводили навчальні семінари по законодавству. Я переконаний, що виборчий закон повинен бути змінений, як був змінений з приводу третього туру, щоб унеможливити фальсифікації. І повинні бути вивчені всі пункти закону членами комісії. Тоді людина буде знати разом із тим і кримінальні статті, відповідальність за порушення закону.

7.5. Деякі учасники говорили про потребу люстрації чиновників, які брали участь у фальсифікації результатів виборів 2004 року, як способу несення адміністративної відповідальності:

Основний закон, який зменшить вплив адмінресурсу, - у Верховній Раді знаходиться законопроект про люстрацію. Якщо цей закон буде прийнятий, його механізми будуть ужиті до всіх - і навіть до сільської місцевості, до всіх чиновників, які брали участь у фальсифікації, корупції і т.д. Якщо декілька членів комісії будуть посаджені за ті вибори, це також дасть результат. І так само дасть результат закон про люстрацію. Найбільше дадуть закони про зміни у виборах, про партії і про люстрацію. Крім того, що вже сказано: осередки повинні працювати, громадська думка повинна бути в людей, люди повинні бути патріотично переконані в тому, що вони роблять. Щоб не йшли за 10 гривень...

Це [можна вирішити] тільки на рівні громадської ради чи якогось громадського комітету. Можна все вирішити на місці. І головне - публічно. Коли їх на сонце витягуєш - усе. Тому що вони кажуть перед людьми одне, а за дверима - інше.

Звіт підготовлений Юлією Тищенко при організаційній участі Михайлини Скорик






КОМЕНТАРІ

 Коментарів поки що немає




НОВИНИ
Можливість доступу до інформації під час виборів для сільського населення: особливості впливу інформації на формування усвідомленого вибору

Застосування адміністративного ресурсу в сільській місцевості під час виборчих кампаній

Приймаються заходи, щоб уникнути минулорічної кризи на продовольчому ринку

Хліб як політтехнологія: 40-мільйонний урожай на тлі президентських виборів

"Ну и что, что Николаев сидел в тюрьме? Это вовсе не значит, что он совершил что-то предосудительное"

Продовжується набір учасників літньої економічної школи "Основи соціальної ринкової економіки"

Литвин знає, що його закопають на заступ глибше

Нове число аналітичного журналу "Схід"

Партійність Литвина як заявка на президентство?

На думку фахівців, природній фактор сприяє доброму врожаю зерна

ОПИТУВАННЯ

Як часто ви отримуєте електронною поштою небажану комерційну рекламу (спам)?