22.11.2023 13:54
Повноваження СБУ широкі, але не необмежені Теми: ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
|
19 истопада 2008 року на сайті ukrrudprom.com з’явилася інформація, що «в понеділок, 17 листопада, офіцер СБУ навідався до програмістів сайту “Багнет” і вимагав доступу до програмних ключів від сайту, позаяк редакція публікує матеріали, що становлять “загрозу національній безпеці”У вівторок, 18 листопада, атаки Служби Безпеки зазнав сайт Дейлі-UA. Середодня в провайдерської фірми було відібрано сервери Інтернет-видання». Далі автори повідомлення питають: «Наскільки виправдані й мотивовані такі дії “чекістів” щодо ЗМІ? Як захищатися в такій ситуації журналістам?» .20 листопада на сайті УНІАН було уточнено, що «співробітники СБУ вилучили сервер інтернет-видання Daily-UA в рамках кримінальної справи за фактом розголошення державної таємниці, порушеної у відповідь на публікації в інтернеті секретних матеріалів щодо продажу Україною зброї Грузії» (курсив додано). Сервер було вилучено в порядку виїмки. Як пояснили експерти центру «Правова держава», Закон України «Про Службу безпеки України» уповноважує цей орган, зокрема, «виявляти, припиняти та розкривати злочини, розслідування яких віднесено законодавством до компетенції Служби безпеки України; проводити дізнання і слідство у цих справах…» (пункт 3 статті 24). СБУ має право вчиняти передбачені Кримінально-процесуальним кодексом України процесуальні дії (частина третя статті 112), зокрема робити виїмку (частина третя статті 14-1). Виїмка проводиться за вмотивованою постановою слідчого (частина друга статті 178 КПК). Серед низки вимог до її проведення, зокрема, такі: 20 необхідна присутність двох понятих (частина перша статті 181); 21 обшукуваним, понятим і представникам підприємства, установи чи організації повинно бути роз’яснено їхнє право бути присутніми при всіх діях слідчого і робити заяви з приводу цих дій; ці заяви підлягають занесенню до протоколу (частина третя статті 181); перед виїмкою слідчий повинен пред’явити постанову особам, що займають приміщення, або представникові підприємства, установи чи організації, де проводиться обшук або виїмка, і запропонувати їм видати зазначені в постанові предмети або документи. У разі відмови виконати його вимоги слідчий проводить обшук або виїмку в примусовому порядку (частина перша статті 183). Із вимаганням доступу до програмних ключів дещо складніше, адже невідомі конкретні обставини. У такому разі слід виходити з пункту 3 частини першої статті 25 Закону України «Про Службу безпеки України», який надає цьому органу право «одержувати на письмовий запит керівника відповідного органу Служби безпеки України від міністерств, державних комітетів, інших відомств, підприємств, установ, організацій, військових частин, громадян та їх об'єднань дані і відомості, необхідні для забезпечення державної безпеки України, а також користуватись з цією метою службовою документацією і звітністю». Тобто, якщо інтереси нацбезпеки потребують певної інформації, керівник «відповідного органу» повинен звернутися до володільців такої інформації з письмовим запитом, який у свою чергу може бути предметом оскарження, у тому числі в суді. Якщо представники ЗМІ вбачають у діях працівників СБУ якісь порушення, вони, перш за все, мають право звернутися зі скаргою до самого СБУ, пославшись принагідно на частину четверту статті 5 Закону про СБУ: «Служба безпеки України на вимогу громадян України у місячний строк зобов’язана дати їм письмові пояснення з приводу обмеження їх прав чи свобод. Такі особи мають право оскаржити до суду неправомірні дії посадових (службових) осіб та органів Служби безпеки України». Можливе також звернення до адміністративного суду, оскарженню в яких підлягають не лише рішення (акти) суб’єктів владних повноважень, але й будь-які їхні дії та бездіяльність, навіть у «непаперовій» формі (пункт 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України). У такому разі сама СБУ матиме доводити суду правомірність своїх дій: «В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову» (частина друга статті 71). Є, нарешті, можливість звернутися зі скаргою до прокуратури (стаття 12 Закону України «Про прокуратуру»), вказавши, що в діях працівників СБУ могли бути певні ознаки складу злочину, передбаченого статтею 365 Кримінального кодексу України, — перевищення влади або службових повноважень..
|